Ahad, 11 Disember 2011

Blog dan internet punca maksiat berlaku




Percaya atau tidak, mahu terima atau tidak, betul atau salah, tetapi percayalah yang blog dan internet adalah merupakan salah satu punca berlakunya maksiat di negara ini. Setiap hari, pelbagai jenis masalah remaja atau perkara yang menjatuhkan moral masyarakat ini boleh dibaca di akhbar harian. contohnya, kes rogol, pembuangan bayi, bapa rogol anak, suami jual isteri dan macam-macam lagi. Yang paling memedihkan adalah peratusan terbesar berlakunya masalah ini adalah di golongan remaja.

Melalui internet dan blog ini, remaja mudah memperolehi perkara-perkara yang dapat merangsang nafsu mereka. Tidak perlu pun untuk mereka berniat menggunakan internet untuk menonton perkara berbentuk maksiat, tetapi "link" atau pun iklan yang berkaitan seks ini boleh muncul di skrin tanpa perlu ditekan.

Kanak-kanak pula yang sudah pandai menggunakan internet pula akan terdedah dengan perkara ini seawal sekolah rendah lagi. Akan ada pula di antara mereka yang akan berfikir untuk mempraktikkan perkara ini. ini kerana, kanak-kanak mempunyai sifat ingin tahu yang tinggi.

 Kalau anda semua tak percaya...boleh tengok bukti di bawah
Berita luar negara pun mampu merangsang nafsu manusia.

Eksploitasi wanita berleluasa

Movie yang berunsur 18+ mudah didownload

Siap ada iklan yang boleh kita main "scan" baju nampak dalam lagi

Saya tak katakan yang semua blogger macam ni...tetapi segelintir sahaja. Mungkin niat mereka mahu perkara atau berita tersebut menjadi pedoman untuk kita fikirkan. Tetapi kita juga perlu mengambil kira golongan kanak-kanak yang turut menggunakan perisian ini. Segelintir yang tidak bertanggungjawab pula, mahu meningkatkan trafik dalam blog sehingga sanggup menggunakan pelbagai cara. Ingatlah bahawa matlamat tidak menghalalkan cara. Dan mungkin juga kerana "advertiser" yang meletakkan iklan sebegini tanpa pengetahuan blogger.

Oleh itu menjadi tanggungjawab ibu bapa dalam mengawal kanak-kanak dalam menggunakan internet dalam kehidupan seharian. Kalau diikutkan, banyak perkara yang tidak berfaedah yang mudah diperolehi berbanding perkara yang bermanfaat.
Tepuk dada tanya iman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan