Sabtu, 10 Disember 2011

Mencapai kecergasan diri

 Dalam mendapatkan kecergasan dalam diri..banyak perkara atau persoalan yang perlu kita atasi. Kecergasan ini mudah untuk hilang, tapi susah untuk diperolehi. Sebab itu, sebaik sahaja kita mampu untuk berlari 2.4 km di bawah 12 minit...tu dah kira cergas dah. Kecergasan ini perlu ditatang bagai minyak yang penuh.

Soalan pertama : Apa perlu saya buat ?
Kebanyakkan pakar percaya yang berjalan, dan berenang adalah dua latihan yang boleh digunakan untuk mencapai kecergasan dalam diri. Kedua-dua exercise ini, adalah beritma dan menggunakan kebanyakkan bahagian badan dan otot. Berenang menggunakan hampir ke semua otot dan amat sesuai untuk orang yang terlebih badan dan berumur.

Soalan kedua : Berapa lama perlu saya exercise untuk cergas
Untuk mengekalkan kesihatan, kita perlu bersenam setiap hari dalam masa 30 minit. untuk membina dan mengekalkan kecergasan pula, kita perlu bersenam untuk 30 hingga 60 minit pada intensity 60-90 % daripada kadar jantung maksimun kita. 3 hingga 5 hari seminggu dengan pelbagai bentuk senaman.
Mengangkat berat dengan menggunakan pelbagai jenis latihan mampu menjaga kesihatan badan

Berbasikal juga sesuai untuk semua golongan terutamnya yang mengalami masalah lutut

Berjoging di hujung minggu


Soalan ketiga : Mendapatkan kembali kecergasan yang telah hilang
Satu-satunya cara adalah dengan perlahan tapi PASTI..bukan PASTI kindergarden tp...pasti yang InsyaAllah...Mulakan dengan setengah jam 2 kali seminggu. Dan apabila keyakinan dan kecergasan dalam badan dah bertambah, tambah 3 kali seminggu sehingga kita benar-benar mampu untuk bersenam 5-6 kali seminggu.

Soalan keempat : Faktor masa
Ini bergantung kepada motivasi kendiri kita. Nak seribu daya, tak nak seribu dalih. Kita perlu menguruskan masa kita sebaiknya. Contohnya...
  • cadar, sarung bantal dan tuala tak perlu kot nak kene seterika
  • Cerita di TV tu boleh tunggu...takpun tengok je kat dalam youtube hujung minggu
  • bangun awal setiap pagi..sembahyang subuh dulu...
  • tak yah lah tengah-tengah malam nak keluar minum lagi
time is important..manage it well..arabic proverb " Jika tidak memotong masa sebaiknya, ia akan memotong kita "

Tiada ulasan:

Catat Ulasan